Dagje Malmedy met de trein

 



Mijn dag was perfect uitgedokterd. Om 7:20u vertrek met bus naar Brugge, daar om 7:50 u toekomen, om 8:00 u de trein naar Verviers, daar om 10:16 u toekomen, om10:38 u bus naar Malmedy en om 11:38 u ben ik er. Alles goed aansluitend en een vlotte reis op die manier.

De bus in Maldegem was 5 minuten te laat. Geen probleem. Maar tegen dat we in Brugge waren was dat 10 minuten, dus ik zag mijn trein net vertrekken. Soit, binnen een uur is er weer een trein, en is er een aansluiting met de express bus naar Malmedy zodat ik daar toch nog om 11:45u toekom. Een geluk bij een ongeluk dus. Eerste klasse is altijd heerlijk rustig, dus de krant en een boek lezen ging vlot. Tot we in Brussel kwamen. Daar stapt altijd een bende lawaaierige families op die zich van niks wat aantrekken. De familie komt naast me zitten. Vader en moeder zetten hun oordopjes in en luisteren swingend naar muziek, de twee kindjes spelen ondertussen met elkaar. En met de klaptafels die een grote “boem” maken als je ze met geweld dichtgooit. Dan een spelletje waarbij ze constant roepen en tieren naar mekaar in een taal die zeker niet tot onze landstalen behoort. In Luik stappen ze uit en wordt het weer rustig. Te rustig, want op het spoor van Luik naar Verviers zijn er werken waardoor de trein lang stilstaat of op lage snelheid moet rijden. Om 11:45u, waarop ik “normaal” in Malmedy zou moeten aankomen stopt de trein in Verviers. Mijn aansluitende bus kan ik vergeten, en de volgende bus komt pas binnen anderhalf uur voorbij. Maar ik kan comfortabel wachten in een brandende zon in een glazen bushokje… Na een half uur valt me in dat er hier een Cambio deelplaats is! En er staan auto’s beschikbaar! Dus snel een auto besproken en 5 minuten later kan ik vertrekken naar Malmedy. Daar is een grote gratis parking, maar die is compleet volzet zodat ik naar de betaalparking moet. En daar is de automaat kapot, dus geen ticket. Je kan ook per sms betalen wat ik maar doe. Maar om één of andere reden lukt een sms versturen daar niet. Dus ga ik maar zo weg, we zien wel of ik een boete krijg.

Ik weet waar naar toe in Malmedy: een mooie nieuwe tea room waar je lekker kan eten voor weinig geld! Je raadt het; die is vandaag uitzonderlijk gesloten. Dus dan maar naar een ander gekend restaurant daar. De picon vin blanc is lekker, en het eten ook. Alleen de wijn die ik bestelde komt maar niet af… Als mijn bord bijna leeg is komt de serveuse mijn wijn brengen. “Désolé, monsieur”. Nu ja, hij smaakt nog. Daarna een wandeling door Malmedy, en die eindigt op een ander terras. Heel lekker en goedkoop hier: 2 koffies en een NA Hoegaarden ( ik moet nog rijden) kosten me 8,90€. Dan naar de plaatselijke brouwerij die een mooi terras op een berghelling heeft in de buurt. Maar de grote parking staat volledig vol, net als hun terras. Dan maar door naar Verviers en terug naar mijn trein. Voor ik het station binnen mag moet ik twee security mensen passeren die me pas doorlaten als ik kan bewijzen met mijn ticket dat ik echt in het station moet zijn. Op zich een goede zaak, maar het geeft een beeld van de jeugd in Verviers. Eerst toch nog even naar het toilet hier. Iets wat ik al een tijd loop op te houden omdat ik met de auto onderweg was. Ik volg in het station de bordjes “ toilet" om uit te komen bij een geblokkeerde deur met een bord “gesloten wegens werken” er op. Bon, naar de trein dan maar. Die komt, en we rijden vlot door tot richting Brussel. Iets te vlot schijnbaar, want moet er niks mis gaan nu? Jawel! Als de trein stopt in Brussel begint een man achter mij te roepen dat hij bestolen is ( en français wel) en dat hij zijn gsm, portefeuille, bagage, geld… alles is weg!!! Drie stoere security mannen komen binnen gestormd, de politie komt er bij. En de trein wordt op politiebevel stilgehouden zolang hun onderzoek loopt… Gewoon even zeggen: ik zou om 20u aankomen in Brugge en om 20:10 vertrekt er de bus naar Maldegem. Pas na een half uur mag de trein weer vertrekken, en we zijn dus net zoveel te laat in Brugge. De volgende bus komt drie kwartier later aan, en ik kan het laatste stuk van mijn reis doen. Om 21:15u terug thuis. Vanmorgen om 7u vertrokken en nu pas thuis. Maar ik ben toch 3 uur in Malmedy geweest op een terras. Nen mens moet er iets voor over hebben hé!

Het eten was wel lekker, en als je er de satire van inziet was de boodschap in de trein ook hartverwarmend.

Geen opmerkingen: